Artikelen

Strijd der generaties
bron:
Management Team
datum:
29-05-2009

> terug naar overzicht
> stuur door

Strijd der generaties

Iedere generatie heeft zo zijn eigen opvattingen over werk, leren en leidinggeven. Hoe voorkom je generatieconflicten op de werkvloer?

“Spanningen tussen generaties ontstaan als jongeren willen vernieuwen en daarin worden geremd door de oudere generatie” stelt organisatiepsycholoog Aart Bontekoning. Hij hanteert een vaakgebruikte indeling in vier generaties: de protestgeneratie (geboren tussen grofweg 1940 en 1955), generatie X (1955-1970), de pragmatische generatie (1970-1985), en tot slot de generatie Einstein, ook wel de internetgeneratie genoemd, mensen van na 1985. Volgens Bontekoning zijn generatieconflicten niet alleen onvermijdelijk, maar vaak zelfs nuttig. “De enige functie van generaties is het teweeg brengen van sociale evolutie”. Ondersteun jonge medewerkers daarom als ze sneller willen leren en ga de dialoog aan over de verschillen tussen generaties”.

Bontekoning adviseert managers daarbij wel vooral zichzelf te blijven. “Doe je niet jonger voor dan je bent. Stel je open voor jonge mensen, maar wees je bewust van de verschillen. Helaas zijn managers vaak te druk om echt contact te maken met jonge mensen, of denken ze zelf het beste te weten wat andere generaties willen. Toch verwacht ik dat de nieuwe generatie leiders, de X-ers, beter in staat is om generatieverschillen constructief te benutten dan de vorige”.

De jongste generatie werkt net zo hard als de vorige generaties, denkt Inez Groen, samen met Jeroen Boschma auteur van Generatie Einstein. “Het ziet er alleen anders uit. Ze zijn meer geïnteresseerd in het resultaat dan in het proces. En ze vinden het normaal om de hulp van mensen uit hun netwerk in te roepen, ook als die niet bij hetzelfde bedrijf werken. Generatie X vindt dat ze daarmee niet de juiste procedures volgen en verantwoordelijkheden afschuiven.
Einsteiners zijn volgens Groen ook veel meer gericht op samenwerking. Ze trekken zich daarbij weinig aan van leeftijdsgrenzen., al hebben ze wel grote moeite met het cynisme en de statusgevoeligheid van sommige X’ers en met managers die in hun ogen niet authentiek zijn. “Dat soort gedrag straffen ze genadeloos af” zegt Groen.

Dorinde Brands, van expertisecentrum LEEFtijd, vindt het belangrijk dat organisaties zich verdiepen in de drijfveren van generaties en daar hun management op afstemmen.  Maar zet geen generatiegenoten bij el;kaar, benadrukt ze. “Laat verschillende generaties juist samenwerken! Om de innovatiekracht van jongeren te benutten, heb je vaak de ervaring van ouderen nodig. Generatiemanagement dus.

> terug naar overzicht
> stuur door