Artikelen

Nederland wacht af en doet niks
bron:
NRC Handelsblad
datum:
06-06-2009

> terug naar overzicht
> stuur door

Nederland wacht af en doet niks

Terwijl bedrijven overal ter wereld hun strategie aanpassen als gevolg van de crisis, gebeurt in Nederland extreem weinig. “De innovatieve kracht en handelsgeest zijn weg”. Noem het een rotsvast vertrouwen in het herstellend vermogen van de eigen economie, of noem het struisvogelpolitiek, maar het Europese bedrijfsleven reageert relatief traag op de crisis.

Nederlandse bedrijven spannen daarbij de kroon. KPMG deed onderzoek onder 850 bedrijven in 29 landen wereldwijd naar de maatregelen die bedrijven nemen naar aanleiding van de crisis. Nederlandse bedrijven bleken nauwelijks van plan te zijn hun bedrijfsstrategie te wijzigen. Zowel op korte termijn als op lange termijn scoort Nederland het laagst van alle 29 landen op het doorvoeren van strategische veranderingen. Maar 24% van de onderzochte ondernemingen in Nederland is van plan het komend jaar de bedrijfsstrategie om te gooien, ten opzichte van 50 procent van de bedrijven wereldwijd.

“Er moet fundamenteel iets veranderen”, zegt William Koot van KPMG Advisory. “De innovatieve kracht en de handelsgeest die Nederlandse bedrijven kenmerkte is verdwenen.  Er wordt geen gebruik gemaakt van de economische omstandigheden om het bedrijf te herpositioneren. Internationaal gebeurt dit wel, maar Nederland is conservatief en afwachtend geworden”.De passiviteit van Nederlandse bedrijven wordt volgens hem deels verklaard uit het vertrouwen dat  maatregelen van de overheid de economie weer uit het slop zullen trekken, bijvoorbeeld door regulering van de financiële sector.
“Er is blijkbaar veel vertrouwen in de overheid. Als de banken maar weer gaan functioneren, komt alles weer goed, is de gedachte”.

Of dit een goede manier is om de economie er weer bovenop te helpen is de vraag. Koot verwacht dat het herstel van de economie hierdoor achterblijft ten opzichte van Azië en de Verenigde Staten. “Bedrijven nemen een groot risico door alleen met kostenmaatregelen bezig te zijn en niet na te denken over fundamentele veranderingen. De kaassschaafmethode voldoet niet meer”, benadrukt hij.


> terug naar overzicht
> stuur door